...síce nejazdím, ale robím motocross

V tejto sezóne je na scéne novinka: seriál MX OPEN, čo je v podstate nový názov pre najvyššiu slovenskú motocrossoú ligu, Medzinárodné majstrovstvá Slovenka v motocrosse. Zrazu sa objavujú vyhlásenia typu: „Nová éra motcrossu na Slovensku“ alebo „my sme motcross“. Kto sa za tým celým skrýva a naozaj sa uskutoční revolúcia v mx športe? Na to sme sa opýtali Reného Ražeka z ESX media, promotéra seriálu MX OPEN.

...síce nejazdím, ale robím motocross

V tejto sezóne je na scéne novinka: seriál MX OPEN, čo je v podstate nový názov pre najvyššiu slovenskú motocrossoú ligu, Medzinárodné majstrovstvá Slovenka v motocrosse. Zrazu sa objavujú vyhlásenia typu: „Nová éra motcrossu na Slovensku“ alebo „my sme motcross“.  Kto sa za tým celým skrýva a naozaj sa uskutoční revolúcia v mx športe? Na to sme sa opýtali Reného Ražeka z ESX media, promotéra seriálu MX OPEN.

M: Mnohých možnože prekvapí, že slovenský motocross zobrali za pačesy chlapi z východu. Ty žiješ v Bardejove, agentúra ESX media má sídlo v Košiciach, odkiaľ si zobral guráž zastrešiť celé Slovensku?

René Ražek (RR): Už šiestu sezónu sa spolu s mojim kolegom Mariánom Štefančinom staráme ako promotéri o motocross na východe - Regionálny pohár v motocrosse - Východ, a navyše máme za sebou už dva ročníky supercrossovej šou Europe Stars Supercross Tournament, kde sme do Košíc pritiahli európsku supercrossovú špičku. My sme tu už dlho, akurát niektorí nás začali vnímať až teraz, keď sme vstúpili do „slovenského mx majstráku“.

 Vysvetli prosím, čo to znamená byť promotérom?

Promotérstvo funguje v mnohých oblastiach, či už je to šport alebo kultúra. Ide o to, že promotér si na zviditeľnenie svojich partnerov vyberá vhodný produkt, v tomto prípade je to motocross. Musí sa starať o to, aby skvalitnil preteky natoľko, aby prilákal divákov či už na podujatie samotné alebo k televíznym obrazovkám, rádiám či časopisom. Ak sa to stane, uspokojí tým svojich partnerov, ktorí cez neho na motocrosse promujú svoje produkty či firmy. Je to v podstate výhodná situácie pre viaceré strany a výsledkom by mali byť nadšení fanúšikovia, kvalitné preteky, pozdvihnutie motocrossu a v neposlednom rade aj spokojný promotér a jeho partneri.

Prečo si si ako „produkt“ vybral práve motocross?

Pred 15 rokmi som ako úplný amatér začal jazdiť motocross. Dlhé roky sledujem svetovú mx scénu a motocross mi je najbližší zo všetkých športov vôbec. Pred dvoma rokmi som mal ťažké zranenie chrbtice a podstúpil som operáciu platničky. Odvtedy motocross nejazdím, ale adrenalín potrebujem dopĺňať stále. Som rád, že vďaka nápadu a tvrdej práci môžem byť stále jeho súčasťou.

Je ťažké zohnať partnerov, ktorý sa chcú zviditeľniť skrz motocross?

Musím povedať, že áno. Partneri sa potrebujú buď spoločensky zviditeľniť, alebo chcú zviditeľniť svoj produkt. Keďže mnohí z nich nemajú k motocrossu žiaden vzťah, my ako promotéri, im musíme predstavu doslova „nakresliť“. Situáciu komplikuje aj to, že o motocrosse sa doteraz málo hovorilo v médiách, chýbajú osobnosti, ktoré pozná každé malé dieťa... Táto sezóna bude dôležitá, pretože s tým, čo v nej dosiahneme v tomto roku, bude dôležité pre jednania s ďalšími potencionálnymi partnermi.

Slovenský majstrák sa už pokúšali „prerobiť“ viacerí. Myslíš že ESX media sa to podarí?

Sme na dobrej ceste. Je to veľká výzva. Začíname prakticky od nuly, ale je tu podpora zo strany SMF, jazdci sa tiež tešia vízii lepšieho zajtrajška a my máme skúsený tím, dobré meno a silných partnerov. Malo by to klapnúť.

Na čo všetko sa muselo myslieť v promotérskej dielni pri príprave MX OPEN 2017?

Je to boj, kompromisy a vyjednávania hneď na niekoľkých frontoch. Pri získavaní promotérskych práv na motocross sme mali voči SMF výhodnú pozíciu, pretože slovenský motocross bol na úpadku a federácia chcela pomocnú ruku. Potom sme museli myslieť na mediálne zabezpečenie podujatí, kde sme live prenosy z každého podujatia dohodli s TV 213, ktorá má celoslovenský dosah. Spoty pozvánky a reportáže vysiela aj rádio Šport a naši mediálni online a printoví partneri. Aby bolo o čom písať a čo vysielať, je našim záujmom vždy naplniť na podujatí rampy. Pozývame zahraničných jazdcov, dávame im extra finančné aj nefinančné prémie ako je napríklad FOX holeshot, ceny za umiestnenie a pod. To však ani zďaleka nie je všetko. Zamestnávame ľudí, ktorí sa starajú o web mxopen.sk a pracujú so sociálnymi sieťami (facebook, instagram...). Robíme súťaže a staviame si fanúšikovskú základňu. Ďalším veľkým sústom je podujatie samotné. To musí vyzerať tip top a tak sme si prenajali konštrukcie a pódiá, podobné ako majú na MXGP, jazdcov štartujú sexi dievčatá v sukničkách, fanúšikovia sa môžu zastaviť v MX OPEN Fun zóne, čo je veľký stan so sedačkami a x-boxom, kde si môžu zahrať motcrossovú hru. Len na postavenie všetkých týchto vecí na jedno podujatie sme museli poskladať schopný tím ľudí. Aby som to zhrnul, príprava MX OPEN znamená dohodu s miestnym usporiadateľom, federáciou, médiami, jazdcami aj partnermi. Ako som vravel, frontov je hneď niekoľko.

MX OPEN je 5 dielny seriál: Myjava, Gbely, Sverepec, Mníšek nad Hnilcom a Šenkvice. Všetky tieto podujatia budú mať spomínaný štandard? Ako sa na to dohliada?

Po prvom podujatí si fanúšikovia nastavia očakávania a tie už netreba sklamať, pokiaľ si ich chceme udržať. Milo ma prekvapilo, aká je silná fanúšikovská základňa v rámci nášho malého Slovenska. Doteraz driemala a bola už možno skeptická voči dianiu v tomto športe a teraz sa znova aktivizuje. Treba dohliadať na to, aby sa diváci cítilii na každom podujatí dobre. Ja som osobne na každom podujatí prítomný, dohliadam hlavne na to, aby každá strana odviedla svoju prácu na 100%, lebo len tak môže byť celkový výsledok na vysokej úrovni. Je to fajn, keď je  práca záľubou.